Jak należy zadbać o siebie w czasie trwania ciąży.

Noszenie pod sercem przez 9 miesięcy naszego Maleństwa jest z pewnością magicznym czasem i niesamowitym przeżyciem. Po pierwsze sam moment, gdy dowiadujesz się o tym, że jesteś w ciąży jest chwilą, którą pamięta się do końca życia. Ale czy podczas ciąży błogi stan trwa przez całe 9 miesięcy i jest tak cudownie? Więc odpowiem Wam drogie Mamy, że nie jest tak cudownie i beztrosko.
Z chwilą gdy dowiadujesz się, że jesteś w ciąży, jesteś odpowiedzialna już nie tylko za siebie, ale przede wszystkim za tego małego człowieczka, który rozwija się w Twoim brzuchu.
Od tego momentu Twoje życie zaczyna nabierać innych barw. Zaczynając od tego jak się odżywiasz, czy pracujesz w odpowiednich warunkach, czy jesteś aktywna fizycznie czy przebywasz często na świeżym powietrzu, te wszystkie aspekty mają teraz duży wpływ na to jak będzie przebiegać Twoja ciąża.

Prawidłowe odżywianie podczas ciąży powinno opierać się na starannym doborze wysokiej jakości produktów.

Pierwszą grupą produktów, którą powinnaś przyjmować są produkty bogate w białko, które służy głównie do budowy komórek, jak i narządów Twojego dziecka. Białko znajdziecie w mięsie (najlepiej chudym, jak dobrej jakości drób czy królik), roślinach strączkowych oraz w jajkach.

Kolejną grupą produktów są pokarmy bogate w kwasy Omega-3, które mają ogromny wpływ na rozwój mózgu Twojego Maluszka oraz na rozwój komórek nerwowych. Najwięcej kwasów omega-3 znajdziecie w rybach, lecz pamiętajcie, aby kupować je z pewnego źródła, a także unikajcie spożywania dużych ryb, jak np. tuńczyk, gdyż może zawierać w sobie rtęć, która jest szkodliwa.

Wiele kobiet w ciąży boryka się z niedoborem żelaza, ja tez miałam z tym problem. Dlatego ważne jest, aby znalazły się w Twojej diecie zielone warzywa jak brokuły, brukselka, szpinak. Jeśli przed ciążą spożywałaś mięso, sugeruję chociaż raz w tygodniu serwowanie na obiad dobrej jakości polędwicy wołowej.
Pamiętaj o spożywaniu produktów, które mają w sobie kwas foliowy, witaminę B1, witaminę c.

Bardzo ważnym elementem diety jest spożywanie węglowodanów złożonych, jak pełnoziarniste pieczywo, płatki zbożowe, ciemny ryż i makaron.
Owoce i warzywa najlepiej sezonowe będą doskonałym uzupełnieniem witamin w Waszej diecie.

Nie zapominajmy o produktach bogatych w wapń bo dzięki niemu dziecko będzie miało silne kości. Wapń jest niezbędny między innymi do rozwoju serca, mięśni oraz układu nerwowego. Polecam jogurty, najlepiej naturalne, kefiry.

A na koniec woda. Pijmy ją w granicach 2, 2,5 litra dziennie.

Na jakie produkty należy uważać?

Zdecydowanie nie spożywaj surowych ryb i owoców morza oraz surowego mięsa, a także surowych jaj. Nie spożywaj serów pleśniowych oraz serów typu feta, camembert, czy parmezan. Ogranicz picie czarnej herbaty. Co do spożywania kawy oraz zielonej herbaty w ciąży zdania są podzielone, warto więc, abyś zapytała swojego lekarza co o tym sądzi.

Polecam picie różnego rodzaju soków owocowo-warzywnych, robionych w domu. Soki owocowe kupowane w sklepie, zawierające duże ilości cukru, a także napoje gazowane nie są wskazane.

Aktywność zawodowa w ciąży z pewnością różnie się układa w zależności od tego jaką pracę wykonujesz, ale też jak się czujesz, szczególnie w pierwszym trymestrze ciąży.

Nadmierne przeciążenia się organizmu będąc w ciąży na pewno nie jest wskazane. Pamiętaj, że nawet jeśli pracujesz tylko za biurkiem, powinnaś co jakiś czas odpoczywać, spożywać posiłki mniej więcej co 3 godziny i zdecydowanie nie narażać się na stres. Sytuacje, podczas, których jesteś narażona na stres bardzo źle wpływają na Ciebie, ale mają też bardzo niekorzystny wpływ na Twoje Maleństwo.

Aktywność fizyczna w ciąży jest bardzo ważna, ale…

Jeśli uprawiałaś regularnie sport przed ciążą i Twój organizm jest przyzwyczajony do regularnych treningów, to super, ale aby rozpocząć ćwiczenia, powinnaś najpierw zapytać swojego lekarza prowadzącego, czy ćwiczenia nie zaszkodzą Tobie ani dziecku. Jeśli przed ciążą prowadziłaś raczej siedzący tryb życia, musisz bardziej uważać. Ćwiczenia powinny być odpowiednio dobrane i ułożone tak, aby mocno Cię nie zmęczyły. Najlepiej, abyś ćwiczyła pod okiem trenera lub ułożyła z nim plan ćwiczeń, jakie są dla Ciebie wskazane i wykonywała je np. w domu.

Dzięki regularnej aktywności fizycznej w ciąży,

– możesz zapobiec cukrzycy ciążowej

– będziesz miała więcej energii oraz oczywiście lepszy humor

– zmniejszysz ból pleców, który często towarzyszy kobietom w ciąży

– będziesz lepiej spała

– usprawnisz swój układ krążenia oraz układ oddechowy co wiąże się z łatwiejszym porodem

– zwiększysz napięcie mięśni – delikatny stretching – to pomoże uniknąć skurczów mięśni, które towarzyszą kobietom w ciąży.

– po porodzie zdecydowanie szybciej dojdziesz do sprawności fizycznej sprzed ciąży oraz szybciej zmieścisz się w swoje ulubione spodnie 😊

Dla Maleństwa nasza aktywność fizyczna oznacza:

– pobudzona akcja serca mamy i lepsze dotlenienie mózgu, sprawiają większą stymulację dziecka, dzięki temu jest większa szansa na prawidłową masę urodzeniową

– dziecko lepiej zniesie poród

– jest szansa na to, że będzie spokojniejsze oraz będzie lepiej przesypiało noce.

Pamiętaj, aby ćwiczyć z rozsądkiem. Wsłuchaj się w swój organizm i nie lekceważ jego komunikatów. Jakiekolwiek, choć niewielkie ukłucie w brzuchu, oznacza, że należy przestać ćwiczyć i odpocząć.

 

Zdecydowanie polecam ruch na świeżym powietrzu. Spacery, spacery i jeszcze raz spacery.

Będąc w ciąży, moim wiernym kompanem spacerów był czekoladowy Labrador Rocky. Niezależnie od pogody z psem po prostu trzeba wychodzić, dlatego nie miałam czasu na lenistwo. Jak już pisałam w jednym z poprzednich wpisów, będąc w pierwszej ciąży, wydawało mi się, że mogę po prostu wszystko, wspaniale się czułam, no i ostatnie 2,5 miesiąca skończyłam na kanapie. Zbyt krótka szyjka spowodowała, że groził mi wcześniejszy poród. Dlatego przestrzegam Was drogie Mamy, aby wszystko robić z umiarem i z rozsądkiem.

Bardzo fajną aktywnością na świeżym powietrzu jest nordic walking. Na początku chodzenie z kijkami wydawało mi się nudne, ale później dostrzegłam same plusy takiej aktywności. Aby ruch całego ciała podczas marszu z kijkami był prawidłowy, o radę poproś trenera. Ja nauczyłam się chodzenia z kijkami nordic walking poprzez oglądanie filmów na Youtube😊

Dbajcie o siebie Drogie Mamy!!!

 

 

 

 

Udostępnij:

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *